יום שני, 22 ביולי 2013

אז מי בתמונה?

 ביום שני ה-15.07.13 פירסם גוגל בעמוד השער את התמונה. בוודאי חלק הכירו את הדמות, חלק הרהרו בזהותה, חלק התעלמו ומעט בדקו וחקרו.
כמה מעט צריך, כדי לעורר את סקרנותו של אדם?! 
לזכותה של גוגל היא מצליחה לעשות זאת כל פעם מחדש. כל פעם לגרום לגולשים להרחיק לכת ולהרחיב את ידיעותיהם.
בדיוק אתמול חל יום הולדתו של האמן ההולנדי המפורסם רמברנדט. פרטים מעניינים, ( חלקם היו חדשים בשבילי) אתם מוזמנים לקרוא באתר הבא: רמברנדט-צייר היהודים.
אין מרצוני לכתוב פרטים מעניינים אודות הצייר הידוע בבלוג, אלא לעשות מעבר חד לחשיבה מסדר גבוה בעקבות התמונה שהתפרסמה. 
הוראת חשיבה מסדר גבוה נתפסת ב-20 השנים האחרונות כמטרה חשובה ביותר בפיתוח תכניות לימודים ( מתוך מצגת מלווה קורס "למידה וחשיבה").
המושג "חשיבה מסדר גבוה" אינו מציין סוג חשיבה ספציפי, אלא מדגיש את הניגוד שבין מיומנויות בסיסיות הדורשות "רק" הבנה וצריכה של ידע, לעומת מיומנויות מורכבות יחסית הדורשות מהאדם לבצע פעולות קוגניטיביות נוספות על ידע קיים, כגון: בניית טיעונים, עריכת השוואה, פתרון בעיות מורכבות שאינן אלגוריתמיות, זיהוי הנחות חבויות.
רוב אסטרטגיות החקר המדעי: שאילת שאלות, העלאת השערות,עיבוד נתונים, ניתוח, הסקת מסקנות.( מתוך מצגת של  ד"ר ירדן קידר בקורס "למידה וחשיבה").
כולנו מכירים את הפירמידה של בלום.(הטקסונומיה של בלום). 4 הרמות העליונות מאפיינות חשיבה מסדר גבוה, שהם יישום, אנליזה, סינתזה והערכה.
חשוב לציין, כי מעבר לדפוסי למידה וחשיבה של חשיבה מסדר גבוה דורש שינוי מערכתי! הכנסת טכנולוגיות לכיתה באות לסייע ולתמוך בשיטות ההוראה, כדי לעבור לדפוסי למידה וחשיבה מסדר גבוה.
אז מה הקשר לרמברנדט? ישאל קורא ביקורתי.
ד"ר ירדן קידר ציין ובצדק, כי נדרש שינוי מערכתי, כדי לגרום לתלמידים לחשוב מסדר גבוה. לעניות דעתי, השינוי צריך לבוא מהמורה- המורה צריך לחדול לפחד ולהתחיל להעז, להפסיק להטיל מטלות ולהתחיל להיות שותף למטלות ולתהליכים , שעוברים תלמידיו. העולם סביבנו מזמן יום ביומו חשיבה מסדר גבוה, הדוגמה הפשוטה, שהתמקדתי בה בתחילת הבלוג- תמונה במנוע חיפוש, שכל אחד מאיתנו משתמש מספר פעמים ביום, יכולה לעורר סקרנות ולהוביל את המורה לדרך עבודה שונה ומעניינת, שתגרום לתלמידים הנאה אמיתית וללא שום ספק תרחיב את עולמם של התלמידים באמצעות חיפוש, איתור, חקר, השוואה, הסקת מסקנות ועוד פעולות נוספות המאפיינות חשיבה מסדר גבוה.

מקורות:
מצגת מלווה קורס " למידה וחשיבה" ד"ר ירדן קידר
רמברנדט- צייר היהודים- אתר אינטרנט


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה